Człowiekiem jestem i nic, co
ludzkie, nie jest mi obce
- Terencjusz -
WSTĘP
DO EPOKI, TERMINOLOGIA
Szkoła ateńska, aut. Rafaello Santi |
Renesans,
czyli od francuskiego renaissance,
oznaczającego dosłownie odrodzenie,
to epoka następująca po średniowieczu a przed barokiem. Przypada
na XV i XVI wiek (od 1492r. - odkrycie Ameryki przez Kolumba), a jej
kolebką były Włochy. Należy jednak pamiętać, że w tymże kraju
odrodzenie pojawiło się znacznie wcześniej niż w innych miejscach
na świecie, a Włochy także wcześniej weszły w okres manieryzmu,
czyli w czas przejścia z renesansu w barok.
Renesans
to odrodzenie kultury
antycznej, która została
zaniedbana w czasach średniowiecza. Artyści tej epoki często
sięgali ad fontes
(tj. do korzeni) starożytności, do Platona, Horacego i Homera;
odkrywali nie tylko świat ale i człowieka. To jego stawiano w
centrum uwagi – antropocentryzm
- a nie Boga, jak było dotąd (teocentryzm).
Terminem
nieodłącznie związanym z renesansem, czyli Złotym Wiekiem w
kulturze, będzie humanizm
(łac.
humanus
– ludzki). Jest to prąd umysłowy zawarty w literaturze i
filozofii, który oznacza poszukiwanie i rozwijanie tradycji
starożytnej wiedzy o człowieku. Określenie to służyło też do
nazwania ludzkiej sprawności i zdolności twórczej – mówiono, że
tylko poprzez zrozumienie wewnętrznych przeżyć można poznać
ludzką naturę (F. Petrarka). Błędne jest jednak skojarzenie
humanizmu tylko z literaturą i sztuką. Studia humanistyczne
obejmowały także retorykę, etykę polityki, prawo, medycynę, a
przede wszystkim – gramatykę. Humanista to człowiek wykształcony
i wszechstronny, który posługuje się starożytną łaciną
i greką,
oraz taki, który potrafi korzystać z życia (carpe
diem).
Zalicza się do nich m.in. Jana
Kochanowskiego i Erazma z Rotterdamu.
Humanizm był elitarny, bo
charakteryzował się wytwornością języka i erudycją, oraz
egalitarny (popularny), bo oceniał ludzi nie wedle ich urodzenia czy
stanu, ale wedle wiedzy i wykształcenia.
Inne
pojęcia związane z renesansem i humanizmem to poeta
doctus
tj. poeta wykształcony, oraz poeta
laureatus tj.
poeta nagrodzony. Zarówno jeden jak i drugi tytuł jest używany,
jeśli wspomina się o Janie Kochanowskim.
Renesans
z pewnością byłby zupełnie inną epoką, gdyby nie reformacja
Kościoła Katolickiego. W 1517r. na drzwiach kościoła w
Wittenberdze Marcin Luter przybił 96 tez przeciwko odpustom.
Krytykował on Kościół, mówił, że nadużywa swoich przywilejów.
Doprowadziło to do rozłamu i utworzeniu się nowych gałęzi
chrześcijaństwa: protestantyzmu, anglikanizmu, arianizmu (bracia
polscy), antytrynitaryzmu czy kalwinizmu.
Ważną
rolę w epoce odegrało także wynalezienie druku,
co umożliwiło rozwój edukacji i szybszy przepływ nowych,
renesansowych ideologii. Był to czas odkryć
geograficznych i naukowych (Kolumb,
Kopernik), rozwoju publicystyki
i malarstwa – to odrodzeniowe dzieli się na północne
(niderlandzkie) i południowe
(włoskie). W Polsce mecenaską kultury była Bona Sforza.
Do najbardziej znanych malarzy należą:
Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael Santi, Sandro Botticelli.
Przykładami dzieł m.in. Anioła i Botticelliego są freski w
Kaplicy Sykstyńskiej.
JAN KOCHANOWSKI
Był
jednym z najwybitniejszych polskich pisarzy. Tworzył po łacinie i
po polsku, wyróżniony tytułem poety doctus
i poeaty laureatus.
Terminem Juwenalia
określa się jego wiersze z okresu młodości. Jego utwory poruszają
różnorodne dziedziny życia, są harmonijne, są wyznacznikiem
polskiego renesansu. Kochanowski bardzo często inspirował się
antyczną twórczością, szczególnie Horacym. Podobnie jak on
odrzucał dobytek i dobra materialne, samemu ciesząc się z dobrej
starości i prosząc Boga o zdrowie i błogosławieństwo;
charakteryzuje się skromnością i brakiem zazdrości (“Na dom w
Czarnolesie”).
Jego
twórczość dzieli się na trzy okresy: padewski
(na uniwersytecie w
Padwie), dworski (na
dworze króla Zygmunta Augusta)
i czarnoleski.
Był
twórcą fraszek,
czyli krótkich, humorystycznych, filozoficznych utworów o
charakterze refleksyjnym (“Na lipę”, “Na zdrowie”, “Na dom
w Czarnolesie”), pieśni
[hymnów] (“Czego chcesz od nas, Panie?”, “Pieśń świętojańska
o Sobótce”), trenów
(liryka funeralna = liryka żałobna), tragedii
(pierwszy polski dramat
“Odprawa posłów greckich”) oraz tłumaczeń
(Psałterz Dawidowy).
Kochanowski
stworzył kilka wzorców parenetycznych w swoich utworach, to znaczy,
że stworzył wzorce do naśladowania. W “Odprawie
posłów greckich”,
dramacie o charakterze patriotycznym i dydaktycznym, wzorowanym na
antycznej tragedii, przedstawił parenezę
dobrego władcy. Według
Kochanowskiego powinien on być sprawiedliwy, dobry dla ludu, pokorny
i poniżej Boga. W tym samym tekście przedstawił także wzorzec
patrioty. Parenezę
dworzanina ukazał we
fraszce “O doktorze Hiszpanie” (pijaństwo), a tę szlachcica,
ziemianina w “Pieśni
świętojańskiej o Sobótce”.
Kochanowski
bardzo często poruszał kwestie patriotyczne
w swoich utworach. W Pieśni V
– Pieśni o spustoszeniu Podola
(po najeździe Turków) apeluje do Polaków, posługując się
retoryką [tj. sztuką pięknego mówienia]. Chce wzbudzić w
mężczyznach złość poprzez przywołanie obrazu prześladowań
bezbronnych kobiet i dzieci. Wie, że w Polsce dzieje się źle, ale
wie również, że
“Nową przypowieść Polak sobie
kupi,
że i przed szkodą i po szkodzie
głupi”
Podkreśla problemy, jakie pojawiają się
w państwie polskim (szlachta, pospolite ruszenie), i razem z innymi
poetami próbuje apelować do rozsądku Polaków. Co, jak wiadomo,
skończyło się rozbiorami kraju.
W
utworach Kochanowskiego bardzo często pojawia się motyw snu czyli
oniryzm. Szczególnie
jest on wykorzystywany w Trenach,
których podmiotem lirycznym jest alter ego poety. Treny
Kochanowski napisał po śmierci swojej ukochanej córki –
Urszulki. Ukazuje w nich ból po stracie bliskiej osoby, jednocześnie
często wykorzystując motywy z filozofii czy dorobku antycznego.
WILLIAM SHAKESPEARE
William Szekspir
był nie tylko pisarzem, ale wcześniej też aktorem w trupie
teatralnej. To właśnie dzięki temu znał reakcje ludzi i, pisząc
dramaty, wiedział, co spodoba się publiczności. Za jego czasów
dzięki królowej Elżbiecie w Anglii powstał pierwszy teatr –
teatr elżbietański. W swoich dramatach,
zwanych szekspirowskimi
lub elżbietańskimi, zrywa z zasadą trzech jedności (czasu,
miejsca, akcji), z zasadą trzech aktorów na scenie (pojawiają się
sceny zbiorowe), z zasadą decorum (pojawiają się sceny śmierci),
wprowadza także postaci fantastyczne, wykorzystuje wydarzenia
historyczne, nie ma chóru i występuje synkretyzm (pomieszanie)
gatunkowy. Bardzo często w tragediach poruszał aspekt
psychologiczny, zagłębiał się w psychikę bohaterów i ukazywał
swoje zafascynowanie złem.
Szekspir
oprócz tragedii pisał komedie, kroniki i sonety do Czarnej Damy. Z
jego tekstów bardzo często pochodzą skrzydlate słowa,
czyli często przytaczane wypowiedzi, cytaty. Kontynuował on także
topos theatrum mundi, czyli
teatru świata (“Świat jest teatrem, aktorami ludzie”).
“Makbet”
- tragedia V-aktowa, dramat szekspirowski. Czas akcji: średniowiecze.
Makbet jest postacią dynamiczną, która przechodzi metamorfozę ze
wzorowego męża i rycerza w nieczułego mordercę króla. Czarownice
w tragedii spełniają rolę fatum, manipulują Makbetem. Poprzez
śmierć jego i Lady Makbet Szekspir pokazał, że za złe czyny
czeka kara. Dramat obrazuje człowieka jako z natury dobrego, ale też
słabego i uległego.
“Hamlet” -
tragedia V-aktowa, dramat szekspirowski, gdzie wykorzystany został
topos Kaina i Abla, oniryzm, oraz topos ikaryjski (Hamlet jako
marzyciel, idealista). Szekspir skupia się na człowieku i jego
psychice – pokazuje rozterki a później szaleństwo Hamleta,
ogarniętego chęcią zemsty za zamordowanie jego ojca.
*
Hamletyzowanie
= stawianie wielu pytań, oskarżanie świata o grzechy i zbrodnie,
zdawanie sobie sprawy z własnych niepokoi i trudności z
dokonywaniem wyboru, labilność.
INNE POSTACI RENESANSU
Giovanni
Pico della Mirandola był
renesansowym humanistą, korzystającym z dorobku Platona. Stworzył
on odrodzeniową koncepcję człowieka, pisząc o jego godności,
mówiąc, że jest on istotą doskonałą, niczym nieograniczoną,
stworzoną przez Boga – artystę i kreatora. W renesansie dusza i
ciało tworzyły integralną całość.
Nicollo
Machiavelli był
autorem słynnej maksymy o tym, że cel uświęca środki. Jego
najważniejszym dziełem jest “Książę”,
w którym przedstawia swój pogląd na etykę i politykę. Mówi o
tym, że człowiek może postępować nieetycznie, jeśli cel temu
przyświeca, ma być odważny jak lew i chytry jak lis. Zaleca
posługiwanie się cynizmem i wykazywanie się brakiem skrupułów –
takie zachowanie jest przykładem postawy makiawelistycznej.
Mikołaj
Rej
nazywany był ojcem piśmiennictwa polskiego. Był zwolennikiem
reformacji, autorem przysłowia: Polacy nie gęsi i swój język
mają. Jego najsłynniejszym dziełem jest “Krótka rozprawa między
panem, wójtem i plebanem” oraz “Żywot
człowieka poczciwego”,
w którym stworzył parenezę
człowieka.
Powinien on cieszyć się z darów Boga, zachować umiar (stoicyzm),
szanować innych, być pokornym i skromnym, ufać Bogu - tym samym
nawiązał do Horacego. Jego styl charakteryzuje się dużą ilością
zdrobnień.
Giovanni
Boccaccio
był twórcą “Dekameronu”,
czyli zbioru opowiadań dziesięciu osób (7 kobiet + 3 mężczyzn),
zbieranych przez dziesięć dni w czasie epidemii dżumy. Jedną z
noweli Dekameronu
jest
“Sokół”.
Tekst ten przedstawia kobietę niezależną od mężczyzny, która
sama decyduje o własnym losie.
*
sokół
noweli – dominujący
motyw noweli, będący jej osią kompozycyjną, nabierającą wraz z
rozwojem nowych znaczeń. Sokołem noweli w “Sokole” jest sokół,
a np. w “Katarynce” (B. Prus) katarynka.
Innymi pisarzami renesansu byli również:
- Klemens Janicki (Janicjusz) – poeta doctus, autor pierwszej polskiej autobiografii “Elegia o samym sobie”;
- Łukasz Górnicki – traktat “Dworzanin polski” jako próba ucywilizowania ludzi;
PUBLICYSTYKA
Do renesansowej publicystyki, czyli
gatunku literackiego, który przedstawia jakąś sprawę, naświetla
ją i komentuje, przez co kształtuje przekonania i gusta odbiorców,
należą przede wszystkim kazania, rozprawy i traktaty. Mają
one charakter patriotyczny i dydaktyczny.
Piotr Skarga
był jezuitą, który stworzył osiem kazań sejmowych,
a te nigdy nie zostały wygłoszone. Pisząc je, próbował ratować
Rzeczpospolitą przed upadkiem i propagował reformy. Skarga nie był
jednak popularny – dopiero trzy epoki później na nowo odkrył go
Adam Mickiewicz.
Piotr
Skarga w swoich kazaniach “O miłości ku ojczyźnie...” mówił
o chorobie państwa jako organizmu. Przedstawia jego wady, tj.
szlachtę. Jest mistrzem retoryki, bo swoim stylem trafia do
odbiorców. Mówi, że należy kochać – drugą osobę i ojczyznę,
przestrzegać prawa, bronić kraju. Wykorzystuje topos
matki jako państwa – Polskę
trzeba szanować tak, jak się szanuje matkę, oraz topos
marynistyczny, porównując
Rzeczpospolitą do tonącego okrętu; mówi, że tylko głupi będzie
ratował swój dobytek a nie statek.
“O
poprawie Rzeczpospolitej” (De
republica emendanda)
Andrzeja Frycza Modrzewskiego
to traktat napisany po łacinie. Frycz Modrzewski był wybitnym
przedstawicielem renesansu europejskiego – jego dzieła tłumaczono
na różne języki. Pisał o obyczajach, szkole, Kościele (zwolennik
reformacji), wojnie, prawie. Mówił, że do edukacji ma prawo każdy,
że każdy powinien być równy wobec prawa, a wojnę podzielił na
sprawiedliwą (gdy się broni) i niesprawiedliwą (gdy się atakuje).
Frycz propaguje nadrzędność prawa nad obyczajami, uczciwość,
znajomość tematów, odpowiednie osoby na stanowiskach. Sądzi też,
że wybujała chciwość i szalona ambicja prowadzą do złego.
ODRODZENIOWY WIZERUNEK KOBIETY
W
średniowieczu kobieta
była przedstawiana jako zależna od mężczyzny, słaba. Jej rolą
było rodzenie dzieci i nie należało jej oddawać czci – miłość
cielesna była tępiona. Dopiero w renesansie ten wizerunek się
zmienił, a w erotykach
przedstawiono
je jako godne pożądania i piękne. Kobiety zaczęły być adorowane
przez mężczyzn, pokazane zostały jako ideał, który należy
wielbić, ale także przedstawiano je jako manipulantki i osoby
niezależne. W związku z tym pojawiał się mizoginizm,
czyli
nienawiść do kobiet z jednoczesnym ich podziwianiem. Mężczyzna
bał się ich i był przez nie zdominowany.
Kanon
idealnej, pięknej kobiety stworzył na początku Francesco
Petrarka –
włoski pisarz, który napisał Sonety do Laury,
swojej
ukochanej. Sonety można podzielić na te do Laury żywej i te do
Laury martwej (miłość platoniczna). Petrarka wykreował Laurę
jako donnę
angelikę
– kobietę-anioł. Wyidealizował swoją ukochaną, a długie,
kręcone, blond włosy i jasne oczy stały się wyznacznikiem urody.
Pożądane były też panie z włosami w kolorze tycjanowskim, czyli
rudym.
William
Szekspir także pisał sonety do swojej ukochanej, ale warto dodać,
że on kobiety nie idealizował. Tworzył do Czarnej
Damy
– nieperfekcyjnej, ale przez niego kochanej.
___________________________________
"Renesans", Jerzy Ziomek, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002 rok
halska.
___________________________________
"Renesans", Jerzy Ziomek, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002 rok
halska.
Świetne, przyda mi się do powtórek do pracy maturalnej :)
OdpowiedzUsuńMimo że uczęszczam do klasy trzeciej gimnazjum, niektóre rzeczy wiedziałam, lecz większość nie. Ten artykuł przeczytałam z wielkim zaciekawieniem. Mam nadzieję, że następny będzie równie ciekawy.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
Zniknęło Ci "e" na końcu Shakespeare'a. ;)
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę, że ktoś tu ma czujne oko. :) Lecę poprawiać!
UsuńOoo dziękuje, dziękuje, dziękuje. Bardzo mi się to teraz przyda. Może zrobicie całą serię z każdą epoką po kolei? :)
OdpowiedzUsuńJakby nas tu było więcej, to byśmy zrobili. Ale trzeba wziąć pod uwagę fakt, że ja sama prowadzę tego bloga i coś tutaj w miarę często wrzucam, dlatego - choć z pewnością tego typu posty się jeszcze pojawią - to nie jestem w stanie powiedzieć, jak i kiedy uda mi się rozpracować inne epoki. :)
OdpowiedzUsuńNie wiem, na co to komu :] Kupka informacji pozbieranych z różnych źródeł, które na dodatek nie zostały podane. Uczęszczając na lekcje polskiego wiem tyle samo, marnotrawstwo czasu na coś, co jest dużo ciekawiej opisane w wielu książkach do nabycia cho0ćby w Empiku ^^
OdpowiedzUsuńWłaśnie o to chodzi. Nie wszyscy mają możliwość kupowania każdej książki, którą chcą albo potrzebują - smutne, ale prawdziwe. I nie zawsze są pożądane szczegółowe informacje. Niekiedy warto mieć te najważniejsze w jednym miejscu, w ogólnikowej formie.
UsuńZwrócę uwagę też na to, że post został oznaczony etykietką notatka z lekcji, więc jeśli pamiętasz to wszystko z polskiego - bardzo dobrze! :)
I jeszcze raz podkreślę - teksty z tej serii pojawiają się po to, żeby przypomnieć, odświeżyć, uzupełnić. Takie tam bazgroły, które ktoś chce sobie poczytać, bo lubi, albo chce sobie powtórzyć przed sprawdzianem, testem, egzaminem. :)
A co do nieuporządkowania: czy ja wiem, jest ogólnie o epoce, o najważniejszych postaciach i o publicystyce i kobiecie w osobnych paragrafach. Nie mam pojęcia, jak bardziej dałoby się to poukładać, ale postaram się kolejnym razem. :)
Świetny szablon. Schludny, prosty, przejrzysty i wiosenny :>
OdpowiedzUsuńHej. Świetny blog i cudowna oprawa graficzna! Świetnie piszesz. Powodzenia :)))
OdpowiedzUsuńhttp://lifelovelaughlucky.blogspot.com/