Autor:
Sofokles (Król Edyp,
Antygona)
Czas
powstania: 442 p.n.e. (antyk)
Gatunek:
dramat → tragedia
Miejsce
akcji: Teby, państwo Labdakidów
Główne
postaci: Antygona, Ismena, Kreon
Treść:
Dwaj
bracia, Polinejkes i Eteokles, podzielili się władzą po
śmierci króla Edypa. Każdy miał rządzić po roku, ale Eteokles
nie chciał oddać tronu. Rozpoczęła się walka, obaj zginęli.
Rządy
w państwie Labdakidów objął ich wuj, Kreon, który zakazał
grzebać zwłok Polinejkesa, uważając go za zdrajcę, ale
Eteoklesowi wyprawił piękny pogrzeb. Ich siostra, wbrew woli wuja i
pomimo prób odwiedzenia jej od tego pomysłu drugiej siostry,
Ismeny, Antygona pochowała brata z miłości do niego. Za
ten czyn król skazał ją na śmierć – została zamurowana w
grobowcu, gdzie popełniła samobójstwo.
Na
wieść o skazaniu ukochanej, jej narzeczony Hajmon (syn
Kreona i Eurydyki), popełnił samobójstwo, z żalu po synu
to samo zrobiła jego matka. Kreon, choć zyskał władzę, ze
względu na brak zrozumienia i twarde rządy stracił swoich
najbliższych i został sam. Ciąży na nim ogromne poczucie winy
– na końcu tragedii postanawił zmienić zdanie i uwolnić
Antygonę, ale było już za późno.
Toposy
i motywy:
- walka bratobójcza: patrz:
→
Kain i Abel/ Biblia
- rodzina (Ismena jako przeciwieństwo Antygony)
- władza i władca: patrz:
→ Herod
(topos rzezi niewiniątek) / Biblia
→ Zeus/
mitologia grecka
→ Król
Artur/ Legenda o Królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu
→ Makbet
+ Lady Makbet/ „Makbet”, William Szekspir
→ „Książę”,
Niccolo Machiavelli („trzeba być lwem i lisem”) → makiawelizm
→ „Balladyna”,
Juliusz Słowacki
→
„Mistrz i Małgorzata”, Michaił
Bułhakow
- wybór (Antygona wybiera między prawem boskim, nakazującym grzebać zmarłych, a prawem ludzkim, które ustanowił Kreon; Kreon wybiera pomiędzy byciem dobrym królem, a władcą naginającym prawa dla rodziny): patrz:
→ „Makbet”,
William Szekspir
→ „Ludzie
bezdomni”, Stefan Żeromski
→ „Dżuma”,
Albert Camus
Odniesienia:
- „Antygona w Nowym Jorku” - Janusz Głowacki (reinterpretacja antycznego utworu – bezdomni jako bohaterowie antyczni).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz